×

Jak jeść, aby zachować zdrowe nerki?

Znany fizyk Linus Pauling powiedział kiedyś, że „właściwe odżywianie będzie medycyną jutra” i chyba za bardzo się nie pomylił. Jednym z ważnych elementów dbania o nasze nerki, jest przestrzeganie zdrowej diety i utrzymanie prawidłowej wagi. Oznacza to spożywanie różnorodnych, pożywnych posiłków i pilnowanie wielkości przyjmowanych porcji.

Niezależnie od tego czy chorujesz na PChN czy masz zdrowe nerki, zbilansowana dieta jest w stanie pomóc zadbać o ich dobry stan.

Dlaczego dieta jest ważna dla naszych nerek?

ZNerki są wypełnione maleńkimi naczyniami krwionośnymi, które pomagają filtrować zanieczyszczenia i nadmiar wody z krwi oraz usuwać je z organizmu. Jeśli chorujesz na PChN, nerki nie mogą filtrować krwi tak dobrze, jak powinny. Cukrzyca i nadciśnienie  to dwie główne przyczyny chorób nerek. Wysoki poziom cukru we krwi i wysokie ciśnienie mogą uszkodzić naczynia krwionośne nerek, uniemożliwiając im prawidłowe wykonywanie swojej pracy. Zdrowa dieta może jednak pomóc w zapobieganiu tym schorzeniom lub radzeniu sobie z nimi, częściowo poprzez pomoc w utrzymaniu zdrowej wagi. To z kolei wspomaga zdrowie nerek.

Oczywiście każdy z nas jest inny i może mieć inne potrzeby żywieniowe. Jeśli chorujesz na PChN porozmawiaj z dietetykiem, jest ekspertem w dziedzinie diety i żywienia osób z chorobami nerek, aby ustalić plan posiłków, który będzie dla Ciebie odpowiedni.

Dieta wspierająca prawidłową prace nerek wcale nie musi być nudna! Jest wiele smacznych posiłków, którymi możemy się cieszyć bez martwienia się o nasze nerki.

Zalecamy dietę bogatą w warzywa, owoce, chude mięso, drób, ryby, jaja, orzechy i nasiona, rośliny strączkowe i fasolę oraz niskotłuszczowe produkty mleczne. Ważne jest również, by ograniczyć spożycie soli, cukru i tłuszczu. Dieta przyjazna dla nerek ogranicza również spożywanie niektórych pokarmów, by zapobiec gromadzeniu się wybranych minerałów w organizmie.

6 złotych rad

  1. Ogranicz spożycie soli
    Dzienna zalecana dawka sodu dla zdrowego dorosłego człowieka to ok. 2000 mg na dobę. Tyle znajduje się mniej więcej w płaskiej łyżeczce soli (ok. 5-6 g). Sód znajdziemy w wielu produktach, a zwłaszcza w pakowanej żywności, takiej jak gotowe zupy i pieczywo. Należy więc dokładnie sprawdzać etykiety na opakowaniach by nie zaszkodzić swoim nerkom. W kontroli ilości spożywanej soli pomoże nam również rezygnacja z zamawiania dań na wynos lub spożywania gotowych posiłków. Gotując, zastąp sól innymi przyprawami, ziołami lub cytryną. Choć może wydawać się to dziwne, istotne jest również płukanie konserw przed ich spożyciem, które pozwala na usunięcie nadmiaru sodu.
    Jeśli jesteś w grupie podwyższonego ryzyka lub już masz wysokie ciśnienie krwi, sugerowane jest stosowanie diety niskosodowej.
  2. Co za dużo to niezdrowo – Białko
    Kiedy spożywasz białko, Twój organizm wytwarza substancje, które są filtrowane przez nerki. Chociaż białko jest ważną częścią zdrowej diety, spożywanie go w nadmiernej ilości może spowodować, że Twoje nerki będą pracować zdecydowanie trudniej. Wszystko zależy bowiem od Twojego zdrowia i wagi. Dla przykładu, osoba, która waży 68 kg potrzebuje 40 do 54 gramów białka dziennie.
  3. Węglowodany złożone ważniejsze od węglowodanów prostych!
    Węglowodany to w skrócie cukry. By zadbać o swoje nerki wybieraj produkty pełnoziarniste, owoce, warzywa, fasolę i soczewicę. Unikaj lub minimalizuj z kolei wszelkiego rodzaju słodycze, napoje gazowane czy produkty z białej mąki.
  4. Co z tymi tłuszczami?
    Przede wszystkim zmniejsz ilość spożywanych tłuszczy nasyconych i staraj się unikać tzw. tłuszczów trans. Diety o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i trans zwiększają bowiem ryzyko chorób serca. Jak mówi Krista Maruschak, dietetyk z Cleveland Clinic’s Center for Human Nutrition „to, co jest złe dla serca, jest złe dla nerek”. Zrezygnuj więc ze smażonych potraw, odstaw olej. Zamiast tego, wybieraj zdrowe dla serca tłuszcze nienasycone, które znajdziesz w tłustych rybach, awokado, oliwkach, orzechach włoskich i wielu rodzajach olejów roślinnych.
  5. Nie męcz nerek alkoholem
    Alkohol nie służy naszym nerkom, szkodząc im na wiele sposobów. Dlaczego? Alkohol jest bowiem produktem odpadowym. Oznacza to, że pijąc alkhol nasze nerki muszą odfiltrować go z krwi, co sprawia, że są one bardziej obciążone mniej wydajne. Dodatkowo alkohol działa odwadniająco, co może bezpośrednio wpływać na zdolność nerek do regulowania poziomu wody w organizmie. Może to również wpływać także na funkcjonowanie wątroby, co z kolei będzie miało wpływ na przepływ krwi do nerek i z czasem może prowadzić do PChN. Wysokie spożycie alkoholu zwiększa także ryzyko wysokiego ciśnienia krwi, mogące prowadzić do chorób nerek.
  6. Zaprojektuj swój talerz
    Wypełnij mniej więcej połowę swojego talerza warzywami i owocami, jedną czwartą chudym białkiem, a jedną czwartą pełnymi ziarnami.
    Pamiętaj jednak, że wszystko należy robić z umiarem!
    Przestawienie się na zdrową żywność to świetny początek. Należy natomiast pamiętać, że jedzenie zbyt dużej ilości czegokolwiek, nawet zdrowej żywności, nie będzie korzystne. Istotną częścią zdrowej diety jest bowiem nieprzejadanie się i jedzenie zalecanych porcji dla Twojej wagi i wieku porcji.
    Jeżeli masz problem z kontrolowaniem wielkości porcji, poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak radzić sobie z tym problemem. (Uwaga! Jeśli cierpisz na zaburzenia odżywania, porady zamieszone poniżej nie są dla Ciebie. W takiej sytuacji zgłoś się do lekarza lub poradni zaburzeń odżywiania, aby uzyskać pomoc lekarską).

    • Sprawdź etykietę na żywności, by dowiedzieć się, jaka jest wielkość porcji i ile każdego składnika odżywczego znajduje się w jednej porcji. Wiele opakowań zawiera z reguły więcej niż jedną porcję. Na przykład, jedno opakowanie makaronu to tak naprawdę dwie i pół porcji. Jedz powoli i przestań jeść, kiedy nie jesteś już głodny. Twój żołądek potrzebuje około 20 minut, aby poinformować mózg, że jesteś pełny. Jeśli jesz zbyt szybko, możesz zjeść więcej niż potrzebujesz. Unikaj jedzenia podczas robienia czegoś innego, np. oglądania telewizji lub prowadzenia samochodu. Kiedy jesteś rozproszony, możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, ile zjadłeś. Nie należy jeść również bezpośrednio z opakowania, w którym znajduje się jedzenie. Zamiast tego wyjmij jedną porcję jedzenia i odłóż torbę lub pudełko na bok. Ważną częścią każdego planu posiłków jest kontrola porcji (oczywiście nie obsesyjna) oraz ograniczenie poszczególnych produktów. Ustalenie planu żywieniowego jest przyjaznym gestem w stronę naszych nerek.
POSZERZ ZASIĘG AKCJI

Udostępnij w swojej sieci